5F-modellen

5F-modellen

5F-modellen tjener som illustration på faser i en udviklingsproces, men kan også bruges som fælles forståelsesramme, når man som team eller organisation tilgår en proces sammen. Modellen har sit udgangspunkt i en anerkendende og ressourceorienteret tilgang og bruges bl.a. i coaching.

I Colligo bruger vi af og til modellen som bagtæppe for progressionen i en konkret proces, men modellen kan også bruges som et værktøj til at man i fællesskab kan arbejde med udviklingsprocesser. 5F vil i sådanne tilfælde være med til at give en synlig og fælles rammeforståelse for selve processen. Modellen guider jer til en anerkendende tilgang, når I skal gå på opdagelse i og formulere hvad I gerne vil styrke inden for jeres arbejdsområde.

Det er ikke forbudt at tale om problemer eller det der opleves problematisk, og det kan være nødvendigt at få sat ord på den vinkel først, men når der skal arbejdes med løsninger, så viser forskning at den anerkendende tilgang giver bedst resultater.

Derfor skal I tage udgangspunkt i at formulere, hvad det er I gerne vil, fremfor at formulere hvad I vil undgå. Der er god motivation for samarbejdet at tage udgangspunkt i det I kan og vil sammen.

I nogle sammenhænge giver det mening at følge faserne meget afgrænset og i rækkefølge, men det kan også ske at jeres proces opleves mere flydende, hvor faserne overlapper hinanden. Begge dele er brugbart alt efter konteksten.

Hent som pdf: 5F-modellen   Udfyldingsskema

Modellen 5F bygger på den grundlæggende tænkning i den anerkendende teori (Appreciative Inquiry - AI) og er oprindelig en model kaldet 4D og 5D modellen (D for engelske varianter: definition, discovery, dream, design, delivery).

Kilder bl.a.: Artiklen "5F modellen – en struktur for coachingsamtaler" af Jacob Storch og redaktør Asbjørn Molly, bogen "Systemisk coaching" af Hanne V. Moltke og Asbjørn Molly (red.) og bogen "Appeciative Inquiry: A Positive Revolution" af David Cooperider.